28 interviewvragen voor je klantcase

Dus jij maakt het werk van je klanten makkelijker (met tech of trainingen), waardoor ze meer tijd overhouden voor leuke dingen? Superslim om die succesverhalen dan in een klantcase-jasje te gieten en daarmee nóg meer klanten binnen te halen. In dit blog vind je 28 vragen om aan je klant te stellen. Met die antwoorden wordt jouw klantcase pas echt overtuigend.

 

Wat is een klantcase ook alweer?

Een klantcase is – je verwacht het niet – een verhaal over wat jij deed voor een van je tevreden klanten. Hierin komen onder meer het probleem, jouw oplossing en de behaalde resultaten aan de orde. Liefst verteld via quotes en een foto van de klant himself.

De klantcase is de uit de kluiten gewassen broer van de kortere testimonial of review. En een hele slimme marketingtool.

Hoezo, klantcases als marketingtool?

Een klantcase is een vorm van sociale bewijskracht, een overtuigingstactiek. Het is een bewijs van hoe jij een probleem kunt oplossen. Dat maakt je geloofwaardig als expert in je vakgebied, het creëert herkenning, wekt interesse én vertrouwen bij twijfelende potentiële klanten. Met een klantcase overtuig je dus mensen met eenzelfde probleem om voor jou te kiezen.  

En een opdrachtgever in de spotlights zetten is ook nog eens een mooi compliment aan je klant. Plus: meer online zichtbaarheid en naamsbekendheid voor jullie allebei! Daar wordt jullie relatie alleen maar beter van.

 
 

Slecht voorbeeld van een klantcase

Je maakt zo’n succesverhaal zo kort of lang als je wilt, maar er moet wel wat diepgang in zitten.

Ik spotte laatst bijvoorbeeld deze testimonial in het wild (oké niet echt een klantcase, maar ik wil hiermee effe een punt maken).

 
Klantcase-interview-blog-Spatiecreatie.jpg
 

Er gaan best wat dingen goed:

👍 Lekker positief

👍 Foto met in de lens-kijkend lachend iemand

👍 Herkenbare huisstijl

👍 Goed zichtbaar

👍 MAND

 

Toch heb ik wat vragen:

❓ Welke marketingcollega bedacht deze geslepen quote?

❓ Waarom vindt hij netheid zo belangrijk?

❓ Wie is die gast op de foto (en mag ik z’n nummer)?

 Leuk geprobeerd, maar ik trap er niet in. Jij?

 

Opzet van een goede klantcase

In een echt overtuigende klantcase staat meer informatie. Details, lekkere quotes, persoonlijke ervaringen. Punten die je in een klantcase benoemt zijn:

  • Iets over je klant

  • Het probleem van je klant

  • Jouw oplossing

  • De resultaten

 

28 vragen om aan je klant te stellen

Hoe kom je aan al die informatie? Interview je klant of laat dat doen door een tekstschrijver (hoi!). Stel vooral veel open vragen waar iemand meer dan ‘ja’ of ‘nee’ op moet zeggen.

Laat je inspireren door deze vragen die ik vaak stel. En gebruik niet deze héle lijst natuurlijk, want je klant heeft meer te doen dan 4 uur met jou aan de telefoon hangen.

 
 

Over de klant

Dit ga je natuurlijk niet vragen als je de klant goed kent en de info al hebt.

  1. Kun je in het kort vertellen wat bedrijf X doet?

  2. Hoe lang bestaat het bedrijf al?

  3. Wie is je doelgroep?

  4. Hoeveel medewerkers werken er bij X?

  5. Wat is jouw functie bij X?

 

Het probleem

  1. Wat was de situatie op de werkvloer voordat je bij ons aanklopte?

  2. Waar liep je tegenaan?

  3. Waarom was dat een probleem?

  4. Wat vond je er vervelend aan?

  5. Wanneer dacht je: nu ga ik hulp zoeken?

  6. Wat waren belangrijke criteria voor een nieuwe oplossing?

  7. Welke andere producten of diensten heb je overwogen of geprobeerd?

  8. Waarom koos je voor ons in plaats van de concurrent?

 

Jouw oplossing

  1. Hoe ontdekte je ons product/onze dienst Y?

  2. Hoelang werk je nu met Y?

  3. Hoe makkelijk of moeilijk was het om met Y aan de slag te gaan?

  4. Welke collega’s werken ermee en hoe?

  5. Voldoet Y aan je verwachtingen?

  6. Hoe voelt het om met product/dienst Y te werken?

  7. Wat vind je het fijnst aan Y? Waarom?

  8. Wat maakt Y anders dan wat je eerder gebruikte?

 

De resultaten

  1. Hoe is de situatie verbeterd? (kosten, tijd, productiviteit, omzet etc.)

  2. Kun je cijfers met mij delen waaruit die impact blijkt?

  3. Hoe helpt Y je bij het behalen van je doelen?

  4. Hoe reageerden medewerkers op Y?

  5. Wat merkten jullie eigen klanten van de overstap/implementatie?

  6. Hoe vond je de samenwerking?

  7. Wat zou je graag anders zien aan Y? (stukkie feedback)

 

Schrijven, afstemmen en delen die klantcase!

Maak van alle input een lekker lopend verhaal en laat de tekst even goedkeuren door de geïnterviewde. Verzamel foto’s, kies quotes, een call-to-action en maak er een openbare websitetekst van. Da’s ideale content om te delen in je nieuwsbrief of op je social media. Of maak een pdf van de klantcase en zet ‘m op een downloadpagina om leads te verzamelen. Klant in ’t bakkie!

 

Ook klantcases op je website?

Die overtuigende klantverhalen ga je natuurlijk niet zelf verzinnen. En klanten interviewen heb je helemaal geen tijd voor. Dus laat mij die klantcases lekker regelen. Neem contact op via dit kekke formuliertje.