Aan deze irritante intakevragen herken je een goede copywriter

Slechte samenwerking met een tekstschrijver achter de rug? Screen ‘m de volgende keer een tandje beter, al tijdens de allereerste intake of kennismaking. Waar je op kunt letten? Je hebt met een professionele copywriter te maken wanneer je deze 13 vragen op je afgevuurd krijgt.

 

Herken je dit (ik hoop het niet)? Je vond via Google een aardige freelance copywriter, mailde dat je een blog nodig had over onderwerp X, die taalnerd ging meteen aan de slag en een week later zat er een tekst in je mailbox. Wauw, lekker vlot! Maar die tekst klopte van geen kanten dus er volgden tig correctierondes. 

Uiteindelijk heb je dat blog maar online gezet en de schrijver een paar honderd euro betaald. Resultaat? Nul reacties of leads en het blog staat nu te verstoffen op de 6e pagina zoekresultaten in Google. En jij denkt: wat een gezeik, ik schrijf voortaan zelf wel.

 
 

Dat moet toch anders kunnen?

Ja. Die tekstschrijver paste gewoon niet bij jou. Waarschijnlijk een tikkie te weinig schrijfervaring, feeling met online marketing en zakelijk inzicht. 

Maar er is hoop.

Zo kies je de volgende keer een goeie copywriter

Het handigst is om je een goeie copywriter te laten aanraden via je netwerk. Moet je toch zelf op jacht in de copywritersjungle? Bekijk dan iemands specialisme, portfolio, tarieven en lees de blogs van degene die je op het oog hebt.

Check z’n website, referenties en social media posts. Als die teksten je bevallen en bij jouw doel passen, zit je al gauw goed.  

En je hoeft echt niet vanaf dag 1 een levenslang blogabonnement af te sluiten. Veel copywriters willen best eerst een betaalde proeftekst voor je schrijven om te checken of jullie klikken.

Maar er is nog een ander punt waarop je een copywriter kunt screenen

Namelijk: welke vragen stelt-ie aan jou tijdens jullie eerste kennismaking?

Ik geef toe, een freelance copywriter aan het werk zetten is best een beetje gedoe. Want als je met een goeie te maken hebt, moet je allemaal lastige vragen beantwoorden voordat je überhaupt een offerte krijgt.

En zijn jullie een match dan krijg je daarna nóg meer vragen, voordat dat taalgekkie pas aan het tikken slaat. 

Maar eerlijk: als jij waar wilt voor je geld, dan is dat gedoe echt nodig. 

Teamwork makes the dream work

Want zonder informatie over bijvoorbeeld jouw doel, doelgroep, taalgebruik en aanbod kan een freelance copywriter geen teksten schrijven die jou iets opleveren. Of het je nou om websiteverkeer, nieuwsbriefinschrijvingen of contactaanvragen gaat. 

Jij weet alles van je bedrijf, de copywriter weet alles van tekstschrijven en online overtuigen. En alleen samen komen jullie tot het beste eindresultaat.

 
 

13 vragen die een goede freelance tekstschrijver jou stelt tijdens de intake

Zeker weten dat je tijdens je volgende zoektocht naar een copywriter een professional aanhaakt?

Je herkent hem of haar onder meer aan deze irritante vragen tijdens jullie kennismaking. Hiermee schat een copywriter in of jullie een match zijn of dat jij voor de beste resultaten toch een andere schrijver nodig hebt.

  

1. Waar loop je tegenaan in je bedrijfsdoelen/sales/marketing?

Door jouw situatie en afwegingen te bespreken kan de copywriter je straks de beste oplossing adviseren. Misschien dacht jij bijvoorbeeld aan een blog, terwijl je meer opschiet met een salespage of e-mailflow.  

 

2. Wie is je doelgroep?

Een goede schrijver weet: een tekst gericht op iedereen, slaat bij niemand aan.

 

3. Wat moet er volgens jou gebeuren?

Wat voor teksten denk je zelf aan? Wil je informeren, meer bezoekers, conversie, naamsbekendheid? Een freelance tekstschrijver wil jou 100% tevreden stellen. Dus als je het ‘m straks kwalijk neemt dat je omzet niet is verdubbeld is dit ook het moment om dat te zeggen.

 

4. Waar haal ik input vandaan?

Met eigen research komt een schrijver ver, maar hij of zij kan (nog) niet alles over jouw onderwerp weten. Moet de copywriter iemand voor je interviewen en welke handige achtergrondinformatie heb je al in huis waarmee de schrijver vooruit kan?

 

5. Heb je al zoekwoorden?

Een beetje webtekstschrijver neemt SEO mee in z’n werk en vraagt jou om zoekwoorden. Sommige copywriters doen zelf zoekwoordenonderzoek, anderen laten jou de zoektermen aanleveren.

 

6. Is er al een menustructuur/pagina-opbouw?

Met dit soort vragen wordt duidelijk wat er precies ingevuld moet worden én waar de tekstschrijver nog met je mee kan denken (tip: begin sowieso met de tekst en baseer dáár je webdesign op) .

 

7. Wat is je tone of voice?

Dit wordt na het offertetraject verder besproken, maar vooraf kan een schrijver alvast peilen of-ie jouw stijl en taalgebruik überhaupt aan kan.

 
 

8. Hoe ga je de tekst promoten wanneer hij online staat?

Met eenmalig publiceren en afwachten bereik je weinig dus daar worden jullie allebei niet blij van. Hoe past deze schrijfopdracht in de rest van je marketing?

 

9. Hoe gaan we je doelen meten?

Meten is weten. Denk aan een gewenste stijging in omzet per klant, aantal downloads, kliks, contactaanvragen of websitebezoekers.

 

10. Wat is je deadline?

En niet zeggen: “Morgen.”

 

11. Heb je speciale wensen?

Een professionele freelance tekstschrijver denkt met je mee. Zeg het ook effe als je wilt dat de freelancer bij je op kantoor komt werken (of dat-ie per se fan moet zijn van champignons).

 

12. Heb je mijn prijzen gezien?

Veel copywriters hangen een passende totaalprijs aan hun tekst(en). Past die prijs bij lange na niet bij wat jij in je hoofd hebt, dan scheiden hier jullie wegen. No hard feelings. Scheelt jullie allebei gedoe en tijd.

 

13. Wil je nog iets van mij weten?

Stel je vragen. Weg met aannames en onduidelijkheid.

 
 

Toch geen match? Even goede vrienden

Een professionele copywriter zal het tijdens de intake (of proefperiode daarna) aangeven als-ie jouw onderwerp, stijl of andere wensen niet aankan. Ja dan moet je weer een andere kandidaat gaan zoeken, maar daar worden jullie wel allebei gelukkiger van.

Psst, freelance copywriter nodig?

Zit jij in de SaaS of trainingen en ben je toe aan een goed(e) blog, landingspagina of e-mailtekst in gewonemensentaal? Mail me en dan doen we een vragenrondje.