Omzet verhogen met zakelijk bloggen: zo werkt dat

Natuurlijk wil je meer omzet en daar heb je klanten voor nodig. Maar vergeet opdringerige telemarketing, radioreclames en dure advertenties. Ga zakelijk bloggen en laat de klanten gewoon naar jou toekomen! Zo verhoog je pas echt jouw omzet. Hoe dat komt lees je in dit blog.

Oké, er is dus een verband tussen zakelijk bloggen en je omzet verhogen. Hoe het zover kan komen is gelukkig geen hogere wiskunde (was vroeger mijn slechtste vak). Kijk maar naar dit lijstje met 5 positieve bijwerkingen van zakelijk bloggen.

Hoe bloggen b2b-bedrijven meer omzet oplevert

1. Je bent beter vindbaar in Google

Hoe vaak vind jij via Google een antwoord, product of dienst? Ik heel erg vaak!

Toen ik bijvoorbeeld net begon met ondernemen, wist ik er nog weinig vanaf. Ik sprak over een eigen bedrijf met andere zzp’ers, las boeken, schakelde hulp in én ik heb me dus gek gegoogeld. Zo leerde ik veel over btw, factureren, algemene voorwaarden, Profit First, Squarespace, Google Mijn Bedrijf en meer. Het staat online allemaal wel ergens uitgelegd.

Hoe zou het zijn als relevante zoekers via Google bij jouw bedrijf terechtkomen?

 
 

Google heet dan wel een zoekmachine, maar het is een soort antwoordmachine. Alles draait om de beste zoekervaring: iemand zoekt iets en wil snel een goed antwoord. Daarom zet Google de pagina met het allerbeste antwoord bovenaan in de lijst zoekresultaten. En laat dat beste antwoord nou net in jouw inhoudelijke blog staan! Zoekmachines houden namelijk van verse, relevante content.

Blogs zijn ook de ideale plek om zoekwoorden in te verwerken. Oftewel: de woorden of vragen die mensen intypen kun jij letterlijk in je blog zetten. Zo wordt je website nóg beter vindbaar.

Wanneer andere sites dan ook nog gaan verwijzen naar jouw blog, geeft dat zoekmachines een seintje dat jij goede informatie biedt. En dat het dus de moeite waard is om jouw website hoger in de zoekresultaten te tonen.

2. Je relatie met (potentiële) klanten verbetert

Als je regelmatig een aansprekend zakelijk blog online zet, doet dat jouw relatie met klanten veel goed. Je deelt je kennis en geeft waarde. Helemaal gratis! Hiermee help je nieuwe en huidige klanten vooruit. En als je alles een beetje leuk brengt, gaat je bedrijf meer leven. Je komt persoonlijker over en je wint het vertrouwen van je lezers.

Dat vertrouwen kun je via een blog omzetten in actie en meer omzet. Je verwijst lezers via links in je blog namelijk makkelijk door naar andere belangrijke pagina’s, zoals je diensten. En onderaan een blog staat altijd een oproep tot actie. Denk aan:

  • Neem contact op

  • Lees meer over

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Meld je aan voor de cursus

  • Download ons e-book

  • Probeer het gratis

3. Je wordt gezien als de expert in je branche

Zakelijk bloggen is goed voor je reputatie. Je kunt keihard roepen dat je de beste bent, maar bewijs het eens. Door kennis te delen, zet je jezelf pas echt op de kaart als expert. Je laat zien dat je weet waar je het over hebt. Na een tijdje bloggen word jij misschien wel de go-to-website binnen jouw branche! Potentiële klanten zullen in ieder geval eerder aan jou denken als ze weer eens aan het shoppen zijn. Omzet!

Freelance-tekstschrijver-Marije-van-Wijngaarden-reizen.jpg

4. Je bereikt meer mensen

Als jij handige content deelt, zullen andere mensen de blogs weer voor jou delen in hun eigen netwerk. Via hun website, e-mail, WhatsApp of LinkedIn bijvoorbeeld. Zo trek jij meer websitebezoekers en klanten aan.

En het mooie is: de content blijft voor je werken in Google. Via de zakelijke blogs in de zoekresultaten komen er nog jarenlang zoekers op jouw bedrijfswebsite terecht! En door de goede oproep tot actie (zie punt 3) worden zij leads in plaats van bezoekers. Hallo omzet.

5. Je posts op social media worden er beter van

Zijn social media een onderdeel van je marketing? Als je aan het bloggen slaat, heb je zat goede content om te delen! En niet 1 keer, maar meerdere keren. Deel gewoon in iedere post een ander stukje tekst, inclusief de link naar het hele blog.

Door de toegevoegde waarde ontstaat er een band met je volgers en krijg je die expertstatus. Je bereik wordt groter én je trekt nieuwe mensen naar je blogs en bedrijfswebsite. Dikke kans dat een online volger zo je nieuwe klant wordt.

 
 

Zakelijk bloggen uitbesteden

“Heel leuk al die voordelen van bloggen, maar wie heeft hier nou tijd voor?” Nou, laat mij die zakelijke blogs gewoon schrijven en dan zet je jouw eigen naam eronder! Zei daar iemand “omzet”?

Ik kan je helpen als je 1 blog nodig hebt of structureel content wilt publiceren (kijk maar, dat doe ik al voor diverse bedrijven).

Mail of bel me gerust om te overleggen over de mogelijkheden.


Geen webtekst-tips missen?

Meld je aan voor Spatiesensatie en krijg eens in de zoveel tijd tips voor je webteksten en online zichtbaarheid.