Van schijtluis tot eindbaas: het waargebeurde verhaal achter Spatiecreatie

‘Durf ik niet, kan ik niet, te veel gedoe.’ Die gedachten weerhielden mij jarenlang van een bestaan als zzplayer. Toch heb ik nu een bedrijf waar ik van kan leven. Ik vertel je graag hoe het zover heeft kunnen komen.

21 december 1984 zag ik het levenslicht in Linschoten. Als baby met bloedgroepantagonisme mocht ik eerst een paar dagen in m’n eentje aansterken in een couveuse. De basis voor een leven als independent woman was gelegd.

Want fast forward naar nu: ik heb een eigen bedrijf, woon alleen en ben single (dat laatste niet geheel vrijwillig overigens). Ik ga lekker als ik m’n eigen plan kan trekken. Als millennial houd ik natuurlijk van (solo)reizen. Daarnaast vind je me vooral in de dansschool, in een Utrechtse sambaband, op de motor, bij Spaanse les, aan een klimmuur, op de bank of in de keuken.

En verder typ ik veel op m’n laptop.

Want onder de naam Spatiecreatie help ik business-to-business-bedrijven in SaaS en bedrijfsopleidingen met hun online zichtbaarheid door hun verhaal om te zetten in overtuigende blogs, landingspagina’s en e-mails. Zo worden ze beter gevonden, boosten ze hun expertstatus én halen ze uiteindelijk meer klanten binnen.

Maar een eigen tekstbureau was geen groot einddoel van mij. Ik ben ernaartoe gegroeid.

Marije van Wijngaarden in Iguazu, Uyuni en Machu Picchu.

Taalgekkie met reisvirus

Om er maar eens een tekstschrijverscliché in te gooien: als kind verzon ik al verhalen op een oude typmachine. Ik schreef ook gedichten (elfjes), brieven naar vriendinnen en hield op vakantie een reisdagboek bij. Dat laatste doe ik nog steeds trouwens. Later werd Het Groot Dictee vaste prik en ik startte een weblog. Maar op school was ik vooral verliefd op de vakken tekenen en ckv.

Gevolg: pas ná een opleiding grafisch vormgeven omarmde ik mijn inner-taalgekkie op de School voor Journalistiek en Universiteit Utrecht. Na die studies ging ik in 2011 3 maanden solo backpacken door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. Dat was best leuk (understatement van het jaar).

Daarna kwamen helaas 9-tot-5 en zo’n 25 vakantiedagen om de hoek kijken. Ik begon als medewerker pr en communicatie bij een schoonmaakbrancheopleider. Die functie bestond daar nog niet dus ik mocht veel zelf uitvogelen. Fijn die waardering en verantwoordelijkheid, maar ik liep mezelf voorbij. Gevolg: een bijna-burn-out en heel wat sessies bij de psycholoog.

 
Niet zo blije Marije.
 

Op jacht naar perfectie

Ik ben namelijk een tikkie introvert en heb soms wat perfectionistische trekjes. Nú zie ik dat als voordelen. Ik maak mensen graag blij, kan goed luisteren, ben zelfstandig, zie details, ga grondig te werk, ben toegewijd en ga voor de beste teksten.

Maar vroeger was ik alleen maar bezig met hard werken, me verantwoordelijk voelen en alles goed willen doen. Ik was niet snel tevreden en zocht in meerdere banen naar de ‘perfecte’ balans van vrijheid, onderwerpen, plezier en salaris.

Ik was tekstschrijver bij pr-bureaus, een communicatiebureau en op een marketingafdeling. Freelancen of ondernemen zat wel continu in m’n achterhoofd. Elke vage kennis of oud-klasgenoot die voor zichzelf begon, triggerde een droom van mij.

De leukste klanten helpen, de verantwoordelijkheid, m’n eigen werktijden bepalen, af en toe in het buitenland kunnen schrijven? Dat wilde ik ook wel, maar: eng.

 
 

De sprong in het enge diepe

Ik doe nooit aan goede voornemens, maar op de eerste dag van 2018 had ik wel even zo’n typisch reflectiemoment. Wat wilde ik dit jaar veranderen of bereiken? Waar zou ik blij van worden?

Ik schreef toen nog 4 dagen per week in loondienst op de marketingafdeling van NCOI Groep. Dus die andere vrije dag kon ik zelf invullen. Niks te verliezen. En stiekem had ik al lopen brainstormen over een bedrijfsnaam.

Dus op 1 januari 2018 kocht ik de domeinnaam spatiecreatie.nl en maakte ik een afspraak bij de Kamer van Koophandel. Nu was het officieel! Niet veel later ontstond deze website, verdiepte ik me in dingen als btw, facturen en acquisitie en deed ik wat leuke schrijfopdrachten.

Van parttime naar fulltime freelance copywriter

Een jaar lang ging dat parttime freelancen prima. Ik hopte nog weer even naar een nieuwe schrijfbaan bij een reclamebureau in Woerden en ging 2 dagen per week aan Spatiecreatie werken.

En wat bleek? Ik vind het superleuk om in m’n eentje verschillende bedrijven te kunnen helpen met die webteksten waar ze zelf niet uitkomen. Om te horen hoe dankbaar ze zijn dat hun nieuwe website eindelijk live kan. Of dat die blogonderwerpen eindelijk door iemand worden uitgewerkt. En dat ze er nog leads mee binnenhalen ook.

Waarom wilde ik dit ook alweer niet fulltime doen? Ik zette m’n wensen, angsten en oplossingen eens op een rij. ‘Durf ik niet, kan ik niet, te veel gedoe’ veranderde in ‘durf ik, kan ik, zin in gedoe’!

In december 2019 was ik officieel fulltime zzp’er.

 
Tekstschrijver Marije van Wijngaarden met visitekaartje Spatiecreatie
 

Nooit te oud om te leren

En wat je aandacht geeft, groeit. Ik kreeg meer opdrachten en m’n allereerste (loondienst)werkgever werd zelfs een van m’n vaste klanten.

Ik had al die schrijfbanen ook echt niet willen missen. Want ik leerde er veel over mezelf en over schrijven, websites, SEO, marketing, online overtuigen, user experience en meer.

En nog steeds leer ik elke dag. Ik ben nu immers boekhouder, cateringmedewerker, marketeer, strateeg, accountmanager, klantenservicemedewerker, IT-professional, vertrouwenspersoon, webdesigner, grafisch vormgever, reisblogger en copywriter in één.

En van al die kennis en ervaring kun jij nu profiteren. 😉 Mail me je tekstwensen!