10 onderdelen van een behapbare blogpost

Mensen lezen niet. Dus je moet je doelgroep met man en macht je tekst in trekken. Hoe? Als je zorgt voor een overzichtelijke pagina ben je al een heel eind. Ik deel 10 dingen waarmee je dat overzicht voor elkaar krijgt.

Om te weten hoe je online de aandacht trekt, is het handig om te snappen hoe de meeste bezoekers lezen en hoe ze naar je blog kijken. Stel, jij zoekt informatie en je belandt via Google op een website. Op die site glijden je ogen over wat opvallende woorden en zinnen en in no-time weet je of jij hier je antwoord gaat vinden. Toch?

Zo zoek jij en zo zoekt je doelgroep. Ze scannen jouw webtekst. Blijft hun oog nergens op hangen? Moeten ze te veel nadenken over of ze hier goed zitten? Dan vertrekken ze weer. Doei lead.

Zonder overzicht wordt het niks

Staan er helemaal geen opvallende items in je tekst (zoals tussenkoppen of opsommingen), dan scannen veel mensen je tekst in een F-patroon (aldus het UX-onderzoeksbureau Nielsen Norman Group). Ze bekijken niet genoeg en missen dus belangrijke informatie! Dat wil je natuurlijk voorkomen.

 
Heatmaps van een eyetracking-onderzoek. Zie je de F-vorm? De rode plekken zijn waar de ogen van de proefpersoon het langst bleven hangen (bron: Nielsen Norman Group).

Heatmaps van een eyetracking-onderzoek. Zie je de F-vorm? De rode plekken zijn waar de ogen van de proefpersoon het langst bleven hangen (bron: Nielsen Norman Group).

 

Zorg voor een scanbare tekst

Binnen een paar seconden moet je die potentiële lezer dus overtuigen. En dat lukt beter als je tekst scanbaar is. ‘Scanbaar’ heeft in dit geval niks te maken met zelfscannen bij de Appie of papieren documenten digitaliseren op zo’n log apparaat. Het betekent gewoon dat je tekst overzichtelijk en makkelijk verteerbaar is opgebouwd. De kern is snel duidelijk. Lekker gebruiksvriendelijk!

10 onderdelen van een behapbare blogpost

Maar hoe bouw je nou zo’n scanbare blogpagina?

Natuurlijk is snel to the point komen handig om de boel behapbaar te houden. En duidelijke taal ook. Check daarvoor vooral dit blog met 7 schrijftips (mand!). Maar laten we het nu even hebben over de indeling van je pagina. Hier komen 10 onderdelen van een overzichtelijke webtekst.

1. Kop

Met een pakkende titel sleur je die lezer naar binnen. En zet je er een zoekwoord in dan helpt dat ook weer voor je online vindbaarheid. Check voor inspiratie m’n blog met 10 soorten pakkende titels.

2. Tussenkoppen

Aan tussenkoppen ziet je lezer meteen waar de alinea’s over gaan. Tussenkoppen in verschillende groottes verduidelijken ook nog eens de hiërarchie. Handig!

3. Opsommingen

Lijstjes lezen lekker. Je benadrukt belangrijke informatie, houdt het simpel en je biedt de lezer overzicht.

4. Cijfers

Is de volgorde van je opsomming belangrijk of ga je het aantal tips in je tekst tellen (zoals ik doe in dit blog)? Zet een nummer voor je zin of tussenkop. Ook in de lopende tekst vallen cijfers lekker op! Voorbeeld: 10 tips of tien tips.

5. Woorden vetgedrukt of cursief

Belangrijke woorden kun je uitlichten: dit woord valt minder op dan dit woord of dit woord. Maar hiermee moet je wel oppassen, want je tekst oogt er al snel rommelig door. Less is more.

6. Onderstreepte links

Plaats links naar andere webpagina’s van jezelf of een ander. Zorg dat de links in je tekst er duidelijk uitzien als een link: onderstreept en in een andere kleur. En als je de link naar product x geen ‘klik hier’ noemt, maar ‘lees meer over x’ wordt dat nog duidelijker voor de lezer én oom Google.

7. Per alinea 1 onderwerp

Dit is zowel een opmaaktip als schrijftip. Je tekst is makkelijker te verwerken als je per alinea maar 1 onderwerp aantikt. Kijk hoe ik dat doe in dit blog. Ga je het over iets anders hebben? Plaats een witregel en begin een nieuw blokje.

8. Afbeeldingen

Foto’s en illustraties kunnen in één oogopslag heel veel zeggen over je tekst. Ze trekken de aandacht en verduidelijken de inhoud (denk aan statistieken in een grafiek).

9. Fotobijschrift

Een niet te vergeten zinnetje: het fotobijschrift. Valt een afbeelding op, dan scant de lezer vaak ook even dit tekstje. Maakt de handel nog duidelijker.

10. Witruimte

Ziet je tekst eruit als een blok, een baksteen? Enters, tussenkoppen en opsommingen geven je tekst meer lucht. Dat scant en leest veel fijner.

 
 

Ben jij het overzicht kwijt?

Als je helemaal geen zin hebt om over dit soort dingen na te denken, ben ik er voor je. Laat mij die duidelijke teksten voor je schrijven. Mail me om te overleggen.


 
 

Meer van dit, 4x per jaar in je mail?