Bloggen voor je bedrijf: 12 x wat je beter niet en wél kunt doen

Bloggen is best een gedoe. Met veel moeite bepaal je een onderwerp, verzamel je informatie en block je een paar uur in je agenda. Dan zwoegen totdat het zweet van je toetsenbord gutst en er is weer een blog geboren. Laat die websitebezoekers en klanten nu maar komen! En dan…blijft het stil.

Wil je dat voortaan voorkomen? Check even deze 12 veelgemaakte fouten en tips. Want dan gaat jouw bedrijfsblog ook echt wat opleveren.

Zakelijk bloggen voor b2b: 12 don’ts en do’s

1. Beter van niet: bloggen zonder doel

Beter van wel: bedenk waar je naartoe gaat werken. Bloggen is leuk, maar wat levert het je op? Ja, omzet, maar wat wil je precies bereiken? Meer websiteverkeer, naamsbekendheid, informatiebron zijn, leads, klanten?

2. Beter van niet: schrijven over dingen die niemand intypt in Google

Beter van wel: schrijf over vragen van klanten. Naar welke informatie is jouw doelgroep op zoek? Dus met welke content haal jij ze binnen? Achterhaal die zoektermen en haak in (check m’n blog over 10 gratis zoekwoordentools).

 
 

3. Beter van niet: je blog volproppen met zoekwoorden

Beter van wel: schrijf voor je lezer, niet voor Google. Keywordstuffing helpt je niet om hoger te eindigen. Google straft je er zelfs voor. Met een lekker leesbaar verhaal scoor je veel beter. Verwerk gewoon wat zoekwoorden op de juiste plekken, maar draaf niet door.

4. Beter van niet: call to action vergeten

Beter van wel: sluit ieder blog af met een oproep tot actie. Je blog zelf is geen reclamefolder, maar onderaan (ná de gratis tips of inspiratie) mag je best iets aanbieden. Wat wil je dat iemand doet na het lezen van je blog? Contact opnemen, iets kopen, downloaden, zich inschrijven? Zeg het.

5. Beter van niet: elke dag een blog plaatsen

Beter van wel: plaats blogs in een tempo dat jij aankunt. Wie heeft er nou tijd om elke dag aantrekkelijke content te maken? Veel te veel werk en van die tijdsdruk word je al snel slordig. Post wel regelmatig. Dan weten je websitebezoekers wat ze kunnen verwachten. Ook Google houdt van verse content en zal je belonen met een hogere plek in de zoekresultaten.

 
 

6. Beter van niet: alleen over actuele onderwerpen schrijven

Beter van wel: bied naast actuele info ook evergreen content. Dus blogs die volgende week ook nog boeiend zijn en die jou nog lange tijd websitebezoekers opleveren. Denk aan how-to’s, klantcases, begrippenlijsten, veelgestelde vragen of interviews (en updatet de handel wanneer nodig).

7. Beter van niet: alleen korte blogs schrijven

Beter van wel: geef waarde met langere artikelen (sowieso meer dan 300 woorden). Content die je bezoekers graag delen in hun netwerk en waar andere websites naar verwijzen. Da’s goed voor jouw expertstatus en vindbaarheid in Google. Dat mensen geen lange teksten lezen is niet waar. Zolang je verhaal maar boeiend blijft.

8. Beter van niet: de looks vergeten

Beter van wel: zorg dat je blog er een beetje leuk uitziet. Maak ‘m overzichtelijk en aantrekkelijk om te lezen. Denk aan koppen, tussenkoppen, witregels, opsommingen, vetgedrukte woorden, links en buttons. En gooi er wat foto’s, gifs of video’s tussendoor.

9. Beter van niet: geen share-buttons toevoegen

Beter van wel: maak het delen van je blog makkelijk via deelknoppen. Soms zitten die share-buttons standaard in je cms, maar er zijn ook tools en plugins voor. Als enthousiaste lezers jouw content verder verspreiden op social media of via e-mail bereik jij weer nieuwe potentiële klanten.

 
 

Sharing is caring…

10. Beter van niet: plaatsen en afwachten

Beter van wel: deel je nieuwe blog op social media en via andere kanalen. Dat kun je met tussenpozen gerust meerdere keren doen. Iedereen mag weten wat voor meesterwerk jij online hebt gezet! Na een tijdje gaat ook Google vanzelf mensen naar jouw blog verwijzen.

11. Beter van niet: geen e-maillijst aanleggen

Beter van wel: verzamel e-mailadressen en verspreid je nieuwe blog(s) onder je abonnees. Zij hebben zich bewust ingeschreven en horen graag van je. Toon je expertise en blijf top of mind.

12. Beter van niet: statistieken links laten liggen

Beter van wel: check in Google Analytics en Google Search Console hoe je blog presteert en hoe je pagina’s kunt verbeteren. Denk aan de opbouw, lay-out, SEO, een duidelijke call to action en interne links. En welke onderwerpen doen het goed? Finetune erop los, pas je strategie eventueel aan en behaal je blogdoel (zie punt 1).

Succes met bloggen!

 
 

Blogs laten schrijven

Geen tijd om zelf blogs te schrijven? Laat mij het voor je doen en zet lekker je eigen naam eronder. Ik kan je helpen als je 1 blog nodig hebt of structureel content wilt publiceren (bekijk de blogpakketten). Mail me om te overleggen.


Geen webtekst-tips missen?