‘Kost duur’ en 9 andere twijfels over bloggen uitbesteden

Stel, je wilt je kennis delen via artikelen op je website maar schrijven is niet jouw pakkie-an. Of je blogt al, maar het kost je veel tijd en levert je daarna geen moer op. Dan laat je het toch lekker aan iemand anders over? Maar ik snap het: bloggen uitbesteden is spannend en lijkt gedoe. Je herkent vast de veelgehoorde twijfels in dit blog.

  1. ‘Ik ken mijn bedrijf het best’

  2. ‘Ik kan zelf ook schrijven’

  3. ‘Bloggen uitbesteden kost veel te veel tijd’

  4. ‘Zo’n freelancer kan toch nooit in mijn stijl schrijven?’

  5. ‘Ik heb slechte ervaringen met tekstschrijvers’

  6. ‘Mensen mogen niet weten dat ik bloggen uitbesteed’

  7. ‘Waar moeten die blogs dan over gaan?’

  8. ‘Krijg ik het auteursrecht over de teksten?’

  9. ‘Bloggen uitbesteden kost duur’

  10. ‘Doen mijn concurrenten dit ook?’

1. 'Ik ken mijn bedrijf het best'

Ja, jij weet alles over je software of trainingen. Maar da’s meteen een probleem: je zit er gewoon te dicht op.

Een externe copywriter bekijkt jouw aanbod met een frisse blik. Hij of zij weet wat je doelgroep wil lezen in plaats van wat jij zelf wilt vertellen.  

Of je nou in de SaaS, opleidingen, hospitality of kindermode (mij ni bellen) zit: er is altijd wel een schrijver die zich in jouw branche heeft gespecialiseerd. En een goede tekstschrijver stelt jou alsnog tig vragen én doet z’n eigen research dus met die kennis van je bedrijf zit het wel goed. Hij gaat echt niet alles uit z’n duim zuigen.

2. ‘Ik kan zelf ook schrijven’

Oké, je hebt Word of Google Docs en je kunt typen. Dus waar zou je een copywriter dan in hemelsnaam voor gaan betalen? Nou, niet voor het aantal aanslagen op z’n toetsenbord. Of voor het typen zonder spelfouten. 

Copywriting is een vak en vergt veel denkwerk. Wie is de doelgroep, wat wordt de boodschap, wat wil je bereiken, wat is jouw tone of voice, waar verschijnt het blog, wat wordt de structuur, hoeveel woorden en welke zoekwoorden zijn er nodig, wat is de input? Enzovoorts.  

En dán moet er met zulke informatie een duidelijk blog geschreven worden. Die leuk is om te lezen, want jouw klanten zijn ook maar gewoon mensen. Een blog met een behapbare opbouw (check mijn tips) en die de lezer subtiel aanspoort iets te doen of ergens op te klikken. Want: conversie is wat je wil.  

Als jou dat gaat lukken: gefeliciteerd en succes! Zo niet: uitbesteden die handel.

 
 

3. ‘Bloggen uitbesteden kost veel te veel tijd’

Fijn als het lekker gaat met je bedrijf, maar dat betekent ook meer werk voor jou. En je hebt dan wel iets beters te doen dan ploeteren op een blog.  

Met bloggen uitbesteden bespaar je tijd. Je hoeft zelf niet meer te piekeren en je bent minder tijd kwijt aan vragen van klanten beantwoorden, omdat de info al in je blogs staat. 

Heads up: samenwerken met een blogger gaat niet helemáál vanzelf. Een goeie tekstschrijver zal jou om input vragen en je moet de teksten wel effe doorlezen en goedkeuren, maar het tijdrovende schrijven kun je loslaten. 

In die paar uur kun jij mooi andere dingen doen. Acquisitie bijvoorbeeld, of een lesje Duolingo doen. Of je kantoorla uitruimen. Wat jij wil.

4. ‘Zo’n freelancer kan toch nooit in mijn stijl schrijven?’

Een goede copywriter vindt de tone of voice die bij jouw organisatie past. Dat vergt wel wat overleg en het is handig als jij bestaande teksten en voorbeelden deelt. Een professionele tekstschrijver zal trouwens aangeven of-ie jouw onderwerp en stijl aankan. Zelf ben ik bijvoorbeeld beter in zakelijke commerciële teksten voor business-to-business, dan in speelse consumentencommunicatie.

Een professionele tekstschrijver zal aangeven of-ie jouw onderwerp en stijl aankan.

5. ‘Ik heb slechte ervaringen met tekstschrijvers’

Balen dat je niet tevreden was over de teksten! 

Tip voor de volgende keer: laat je een copywriter aanraden via je netwerk. Ga je zelf op jacht? Bekijk iemands specialisme, portfolio en lees de blogs van degene die je op het oog hebt. Check z’n website, referenties en social media posts. Als die teksten je bevallen en bij jouw doel passen, zit je al gauw goed. En je hoeft echt niet meteen een levenslang blogabonnement af te sluiten. Veel copywriters willen best eerst een betaald proefblog voor je schrijven.

6. ‘Mensen mogen niet weten dat ik bloggen uitbesteed’

Ook al schrijft een ingehuurde copywriter de blogs voor je, bijna altijd komt jouw eigen naam of die van een collega eronder te staan. Pas als de tekst helemaal naar je zin is natuurlijk. Plaatsen zonder auteursnaam kan ook. Zo doen mijn opdrachtgevers het ook. Ghostwriting heet dat. Heb ik geen moeite mee.  

7. ‘Waar moeten die blogs dan over gaan?’

Goed punt. Ga het bloggen níet uitbesteden voordat je een plan en budget hebt. Waarom wil je met contentmarketing aan de slag? Wat wil je bereiken? Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Schakel bijvoorbeeld een online marketeer in voor je strategie en onderwerpen. Daarna kan een copywriter je helpen met de uitwerking.

8. ‘Krijg ik het auteursrecht over de teksten?’

Ja. Huur je een copywriter dan koop jij bijna altijd de rechten op een tekst (bij mij wel). Je mag een blog dus gerust delen in je nieuwsbrief en op social media.

Maar weet wel: veel schrijvers vinden het niet tof als je zonder overleg aan de tekst gaat sleutelen.

Want dat blog is juist zo goed omdat over het doel en de opbouw is nagedacht. Geef je ‘m opeens een flyerjasje of gebruik je stukken in andere teksten op je website, dan is een laatste check van je copywriter slim. Tenminste, als je wat met die tekst wilt bereiken.

 
 

9. ‘Bloggen uitbesteden kost duur’

Tijd is geld. In de uren dat jij normaal aan het klooien was met Word of Google Docs, kun je voortaan doen waar jij goed in bent. En de professionele, overtuigende teksten leveren je ook nog meer geld op. Daarnaast hoef je geen dure fulltime copywriter in dienst te nemen: je schakelt ‘m in wanneer jij wilt. Dus tja, wat is duur?

10. ‘Doen mijn concurrenten dit ook?’

Yep, je concurrent is ook bezig met online marketing en zet hiervoor grof geschut in (a.k.a. een beroeps-copywriter). Want hey: wie heeft er nou zin en tijd om zélf te bloggen?

 

Zo werkt Spatiecreatie

Bloggen uitbesteden is helemaal niet ingewikkeld. Dit is hoe ik het doe: 

  1. We bellen of mailen over je opdracht

  2. We regelen de administratieve rompslomp

  3. Ik vraag je om input en/of interview je collega

  4. Jij gaat andere leuke dingen doen

  5. Ik stuur je het blog ter check

  6. Ik verwerk eventuele feedback

  7. Jij gooit het blog online

 

Laat mij voor je bloggen

Dus: heb jij geen zin om te bloggen? Ik wel! Beantwoord even deze vragen en je hoort binnen 2 werkdagen van me.