Waar de naam Spatiecreatie vandaan komt

Spatiecreatie: ik pleur wat spaties bij elkaar en vraag er geld voor. Ja, maar er zit wel een verhaal achter m’n bedrijfsnaam.

Knutselen, tekenen, ckv 1, 2 en 3? Ik was er weg van. Dus toen het na de havo tijd werd voor ‘de grote studiekeus’ leek illustratie me wel wat. Ik met m'n portfoliomap naar de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht: afgewezen.

Maar ik moest en zou iets creabea’s doen, dus ik deed toelating voor het Nimeto in Utrecht, een soort mbo-kunstacademie. Daar wilden ze me wel hebben. Ik begon aan de opleiding Reclame Presentatie en Communicatie, richting grafische vormgeving (etalages inrichten of decoraties maken bleken niet mijn ding).

M’n marketingidee werd gejat

Drie jaar lang verzon ik daar allerlei fictieve marketingcampagnes. Zoals Froente Feest. Een website, informatieboekjes en een speelparadijs rond personages als Beppie Bloemkool en Miguel Mandarijn moesten groente en fruit promoten bij kleine kinderen. En wat zag ik ruim 10 jaar later in de media verschijnen? VitaMini’s van Lidl. Misschien had ik mijn idee destijds moeten vastleggen.  

Maar ik dwaal af.

 

Links mijn campagne uit 2005. Rechts die van Lidl in 2018. Great minds think alike.

 

Mijn eerste weblog

Het ding was: ik had lol in het Nimeto, maar het kostte wel moeite (paar herkansingen moeten doen ook), en ik vond m’n ontwerpen niet goed genoeg vergeleken met klasgenoten.

Iets wat op de achtergrond speelde was dat ik op m’n 18e een weblog begon. Een weblog ja, zo heette dat toen nog. Ik nam namelijk een tongpiercing (heb ik nu niet meer) en hield voor vrienden en familie een soort dagboek bij van de dagen dat ik alleen maar vla en appelmoes naar binnen kreeg. Toen ik weer normaal kon eten bleef ik met veel plezier schrijven over van alles en nog wat. En ik kreeg er leuke reacties op.

Dus na Nimeto deed ik een toelatingstest voor de School voor Journalistiek. Ik was door! En jawel, daar zag ik het licht. Taal en schrijven bleken mijn roeping. Na Journalistiek dook ik nog wat dieper in effectieve communicatie tijdens een master. Daar ook nog veel opgestoken over overtuigingskracht en website-usability. En ik had zelfs lol in SPSS, snap jij het?

 
 

Aan de bak

Fast forward naar m’n werkende leven. Ik werk(te) als copywriter veel samen met grafisch ontwerpers en webdesigners. En in een paar schrijfbanen kwamen m’n grafische vaardigheden weer van pas, zoals bij het opmaken van advertorials en beeld voor socials en websites.

Dus toen ik naast m’n baan in loondienst voor mezelf ging beginnen, wilde ik ook die grafische skills verhuren. Teksten schrijven en verbeteren én ze opmaken in InDesign, Photoshop of Illustrator.

Brainstorm over bedrijfsnaam

Ik had een notitie in m’n telefoon en dropte daar af en toe ingevingen voor een bedrijfsnaam. ‘Marije van Wijngaarden’ vond ik te standaard en nietszeggend.

Ik husselde met termen die tekst en design vertegenwoordigen. En ging rijmen. Want rijm klinkt lekker en blijft hangen. Het werden dus spatie en creatie. Lekkere combinatie.

 
 

Tekst en beeld zijn een winning team

Dat vormgeefgedeelte kwam nooit echt van de grond als dienst en bied ik ook niet meer aan. Maar inmiddels is Spatiecreatie gewoon een soort werkwoord geworden. Ik pleur wat spaties bij elkaar en vraag er geld voor.

Ook geeft de naam nog steeds aan waar ik in geloof. Namelijk dat tekst (spatie) en beeld (creatie) niet zonder elkaar kunnen.

  • Slechte copy in een schitterend jasje? Slaat niet aan bij je ideale klant

  • Goeie copy in een gedrochtelijk jasje? Slaat niet aan bij je ideale klant

 
 

Het moet kloppen

Iemand kan nog zo’n goeie salespage voor je schrijven, maar het design van je website zet de toon en nodigt uit om te gaan lezen. En met design bedoel ik niet alleen passende kleuren, lettertypen en afbeeldingen maar ook pagina-opbouw, buttons, koppen, regellengte, microcopy, navigatiestructuur, witruimte en witregels.

Het moet kloppen.

Daarom laten veel bedrijven eerst een wireframe of lay-out maken, voordat ze een copywriter aanhaken. Of nog beter: ze laten de copywriter meedenken over de benodigde ruimte en opbouw om de doelgroep te overtuigen.

Gevolg: een beter eindresultaat en meer kliks en aanvragen. Ka-ching.