Hoe goed zijn jouw webteksten? 20 aandachtspunten [Checklist]

Google gunt jouw doelgroep de beste zoekervaring. Daarom updatet de zoekmachine continu haar systemen. En na zo’n update hebben sommige blogs of websiteteksten opeens een andere plek in de zoekresultaten. Hoe blijf je bovenaan in Google met je webtekst? Neem jouw tekst eens onder de loep met de 20 vragen in dit blog. Spoiler: de vragen gaan eens een keer níet over zoekwoorden. 

Die mensen bij Google hebben het er maar druk mee. Je merkt er weinig van, maar elke dag voeren ze kleine aanpassingen door in het algoritme van de zoekmachine. Alles om de zoekresultaten nóg beter te maken. Want dat is de missie van Google: zoekers relevante en betrouwbare content presenteren.

Meerdere keren per jaar rolt Google een wat grotere update uit. Een zogenoemde core update. En dáár merken sommige websites dan weer wel wat van. Een blog of andere websitetekst kan opeens hoger of lager in de zoekresultaten eindigen.

Herwaardering van je webteksten

Hoe dat komt? Google vergelijkt het met een lijst van de 100 beste films. Als je die lijst een paar jaar later herziet, zal-ie veranderen. Sommige films verdienen dan een hogere plek. En er zijn nieuwe films uitgekomen die ook heel goed zijn en in de top 100 horen.

Films (a.k.a. webteksten) die zakken in de ranking zijn niet slecht. Ze hebben geen regels overtreden. Er is gewoon meer concurrentie.

someecards-movie.png

Hoe blijf je bovenaan in Google met je webtekst?

Ook al betekent het niet dat er iets mis is met je webtekst, lager in Google eindigen wil je gewoon niet. Er moet toch iets zijn wat je dan kunt doen? Google snapt die wanhoop en geeft daarom deze gouden tip: 

Zorg dat je de best mogelijke content biedt. Daarvoor word je beloond.
— Google

Een tip naar m’n hart natuurlijk. Maar wat is dan die best mogelijke content? Hoe weet je of je goede teksten hebt? Google en ik geven je een paar aandachtspunten. 

Stel jezelf deze vragen over je webtekst

De inhoud (sterk staaltje content)

  1. Leest de webtekst lekker?
  2. Is je verhaal volledig en begrijpelijk?
  3. Kun je aan de kop zien waar de content over gaat?
  4. Is je content origineel/uniek?
  5. Is wat je schrijft interessant en niet voor de hand liggend?
  6. Staan er geen spelfouten in je tekst?
  7. Is de tekst niet overduidelijk volgepropt met zoekwoorden? (a little goes a long way)
  8. Staat er een oproep tot actie in je tekst?
  9. Bestaat je tekst alleen uit knip- en plakwerk van allerlei bronnen of voeg je zelf waarde toe?
  10. Is jouw tekst beter dan die van je concurrenten in de zoekresultaten?
  11. Zou jij je webtekst zelf opslaan in je favorieten of delen met een vriend?
  12. Heeft je websitebezoeker echt iets aan de info of is je pagina alleen bedoeld om hoog te ranken?

De betrouwbaarheid (expert aan het woord)

  1. Weet je waar je het over hebt?
  2. Staan er geen feitelijke fouten in je tekst?
  3. Staat erbij wie de tekst geschreven heeft of wie er achter de website zit?
  4. Komt je website betrouwbaar over? (zou jij je creditcard-info aan deze site geven?)

De looks (leuk voor de ogen)

  1. Is de webtekst overzichtelijk? (denk aan koppen, tussenkoppen, witregels, opsommingen, vetgedrukte woorden, links en buttons)
  2. Wordt de tekst afgewisseld met afbeeldingen?
  3. Is je webtekst op mobiel ook lekker leesbaar?
  4. Staan er niet te veel afleidende advertenties in de tekst?

Nou, hoe staat het ervoor met jouw webtekst?

 
 

Als Google je niks kan verrotten

Enneh, ook als je positie in de zoekresultaten je geen moer kan schelen zijn dit slimme vragen. Je teksten worden er beter van en met goede webteksten maak je je doelgroep blij. Potentiële klanten zullen dan eerder aan jou denken wanneer ze datgene nodig hebben dat jij toevallig ook verkoopt.

Geen zin om zelf goede webteksten te schrijven?

Als jouw webteksten wat verbetering nodig hebben, weet je me te vinden.