Hoe krijg je iemand zover om mee te werken aan een klantcase?

Jij wilt aan prospects bewijzen dat jij een goede keus bent en gaat verhalen van tevreden klanten op je website te zetten. Superslim. Nu alleen nog mensen zien te overtuigen om mee te werken aan zo’n klantcase.

Kies eerst de juiste klant voor je case 

Laten we bij het begin beginnen. Misschien weet je al welk succesverhaal je van de daken wilt schreeuwen. Zo niet, dan volgt hier een checklist om een geschikte klant te kiezen:

  • Had het project positieve resultaten?

  • Is je klant tevreden?

  • Staan jouw potentiële klanten voor dezelfde uitdaging(en)?

  • Zijn er meetbare resultaten?
    (qua omzet, kosten, tijd, leads, klanttevredenheid, incidenten etc.)

  • Lijkt de case niet te veel op je eerdere succesverhalen?
    (met een mix van onderwerpen of sectoren spreek je meer mensen aan)

  • Kan je klant een beetje normaal communiceren?
    (meer dan ja en nee zeggen)

  • Denk je dat je klant z’n ervaringen best durft te delen?

En dan: gewoon vragen

Oké, je hebt iemand gekozen. Tijd om diegene te vragen om mee te werken.

Je kletst vast vaker met je tevreden klanten, dus gooi de vraag er gewoon eens in wanneer je diegene tóch spreekt over project X of over heel iets anders. Face to face of telefonisch.

Per mail uitnodigen kan natuurlijk ook. Heb je de medewerking meteen zwart op wit (onderaan dit artikel staat een voorbeeldmail).

 
 

Zeg vooral dit om je klant te overtuigen

Je klant weet het waarschijnlijk niet, maar een klantcase is een marketingtool waar jullie ALLEBEI iets mee opschieten. Als je die voordelen aanstipt heb je meer kans dat iemand wil meewerken.

De voordelen verschillen per klant, maar hier wat voorbeelden:

  • ‘Je valt meer op’

    Door een klantcase te delen via jouw kanalen én die van je klant, komt je klant onder de aandacht bij een bredere doelgroep.


  • ‘Je wordt gezien als thought leader’

    Jij en je klant kunnen met de klantcase jullie ervaringen en inzichten delen en anderen vooruithelpen. Die expertise, openheid en kennisdeling wekt vertrouwen bij jullie doelgroep. Je klant wordt gezien als vooruitstrevende, inspirerende partij die niet bang is om problemen aan te pakken en erover te vertellen.


  • ‘Je krijgt meer leads’

    Een goede klantcase trekt twijfelende bijna-klanten met dezelfde behoeften aan.


  • ‘Je maakt mij er heel blij mee’

    Is dat egoïstisch? Nee. Door jou te helpen komen er bij je klant gelukshormonen vrij. Noemen ze helper’s high. Jij blij, klant blij.



Neem ook de zorgen weg

Meewerken aan jouw project is gedoe. Maak het je klant daarom zo makkelijk mogelijk en neem de grootste zorgen rond de klantcase-samenwerking weg:

  • Vertel dat de klant (door mij) wordt geïnterviewd en hoeveel tijd dat ongeveer kost

  • Zeg dat er helemaal niks online komt zonder hun goedkeuring

  • Benadruk dat er geen vertrouwelijke info in de klantcase komt

  • Zeg tegen twijfelaars eventueel dat je alleen percentages deelt in plaats van omzetcijfers. Of dat je hun naam wilt weglaten (cybersecurity-klanten hebben bijvoorbeeld vaak weinig zin in pr rond incidenten)

  • Maak afspraken over via welke kanalen de case verschijnt (denk website, social media, e-mail, offertes, salesgesprekken)

  • Bepaal (samen) een deadline, zodat de klant zeker weet dat ie z’n tijd in iets steekt dat er ook echt gaat komen

  • When everything fails: beloof een bak Ben & Jerry’s Topped Salted Caramel Brownie

 
 

Een voorbeeldmail van een klantcase-uitnodiging

Je klant per mail uitnodigen om mee te werken aan een klantcase? Laat je inspireren door de mail hieronder. En schrijf zelf vooral op de manier zoals jij altijd met je klanten communiceert.

Voor meer kans op een ja stuur je NIET dezelfde uitnodiging naar meerdere klanten tegelijk. Houd het persoonlijk.

Onderwerp: Klantcase over [project X]  

Hoi [naam klant], 

Wij zijn zo enthousiast over jullie [behaald resultaat] via [project X] dat we dit succesverhaal online willen delen. Zou jij of een collega willen meewerken aan deze klantcase? 

Onze freelance copywriter stelt je dan telefonisch wat vragen over de aanleiding, oplossing en het resultaat. Duurt zo’n 30 minuten. Pas na jouw goedkeuring verschijnt de tekst online.

Daardoor valt jullie organisatie meer op en trekken jullie meer leads aan. En door jouw inzichten en successen te delen help je andere professionals vooruit.

We willen de klantcase eind volgende maand publiceren. Doe je mee?

Met vriendelijke groet, 

[jouw naam]

Succes met overtuigen!